10 flotte turopplevelser!

Meløy kan by på mange flotte turopplevelser.

Vi har valgt ut 10 turer som tar deg med på en rundtur i den vakre kommunen vår.

De utvalgte turene tilhører enten den lokale «Fjelltrimmen i Meløy» eller prosjektet «Vandring i Meløy», og turene vil derfor være merket i terrenget enten med skilt eller med merkebånd.  Du finner også informasjon om turene med kartreferanser på ut.no.

1. Tjyvdalen – Stavnes, Støtt

Dette er en rundttur på øya Støtt som starter ved dampskipskaia. Herfra går du videre mot Støtt Brygge, og over brua til indre Støtt og rett fram. Velg første vei til høyre før bedehuset, og gå nedover Tjyvdalen mot sør til strandområdet. Så videre nordover , og etterhvert ser du Meløy og Gåsvær mot øst.  Du kan fortsette turen videre fra Stavnes, som er Fjelltrimpost, og rundt øya. Du kommer etterhvert inn på hovedveien, og kan følge denne tilbake.

Lengde: 6,5 km
Høyde over havet: 14 meter

Les mer om turen på ut.no

Støtt byr på vakre hvite strender.

2. Skrovtinden, Reipå

Skrovtinden ligger på Reipå. Turen starter ved parkeringsplassen ytterst på Fore. følg grusveien, og ta til høyre opp bakken i første veiskille. Følg stien og merking videre. Det er nokså bratt stigning opp rygg nummer tre i fjellsiden til fjellplatået, cirka 200 meter over havet. Oppe på platået følger du en gin sti som går etter høydedraget nord østover mot Skrovtinden. På turen har du flott utsikt over fjorden. Du ser over til Kunna og Øra, og har fin utsikt over Reipå.

Lengde: 6,6 km
Varighet: 3-4 timer
Høyde over havet: 463 meter

Les mer om turen på ut.no

Flott utsikt over Reipå med Horntinden i bakgrunnen.

3. Svartvasshamran, Ørnes

Turen starter ved parkeringsplassen ved enden av Idrettsveien i Mosvolldalen på Ørnes. Følg skogsveien cirka 700 meter innover i dalen. Her tar du til høyre og følger skogsveien videre cirka 1,3 km før du tar til venstre og følger skogsveien videre virka 350 meter hvor skogsveien ender. Herfra går det tydelig sti på vestsiden av Appelsinhaugen, cirka 1,5 km opp til lokal trimkasse på Breifjellet. Herfra er det cirka 1,5 km opp til Svartvasshamran.

Lengde: 11,2 km
Varighet: 4-5 timer
Høyde over havet: 626 meter

svartvasshamran av connie slettan Olsen

Utsikt fra Svartvasshamran.

4. Meløytinden, Meløy

Ta ferge til Meløy. Fra fergeleien kjører du til veikrysset ved Meløy kirke. Her tar du til høyre og følger veien mot Skagen og videre til parkeringsplassen på Bremnes. Fra Bremnes er det merket med gule bånd og etter cirka 300 meter kommer du til et nytt skilt ved en bekk, som viser vei opp Ellingslettdalen. Når du kommer opp på fjellet går du rett fram til du ser Molivatnet. Deretter følger du stil litt til høyre for ryggen, opp mot Meløytinden.

Lengde: 5,8 km
Varighet: 3,5 timer
Høyde over havet: 582 meter

Les mer om turen på ut.no

Det er godt med en rast på toppen.

5. Spilderhesten, Neverdal

Turen starter ved parkeringsplassen ved Utsikten barnehage. Gå gjennom lekeområdet og følg skogsveien mot miljøhytta. Følg stien videre bak hytta og opp gjennom skogen. Over tregrensen går stien gjennom ei steinur. Her det det bratt og en del løse masser, og du må trå varsomt. Fra Sørhesten, 500 meter over havet, følger du rygger østover før du vender nordover mot toppen. Fra Sørhesten og opp er du belønnet med en fantastisk utsikt i alle retninger.

Lengde: 5 km
Varighet: 4 timer
Høyde over havet: 811 meter

Les mer om turen på ut.no

Det er luftig på Spilderhesten.

6. Lille Glomvatn, Glomfjord

Start på parkeringsplassen ved Meløy kulturhus. Gå mot sør over gangbrua, og følg gruslagt sti rundt Lille Glomvatn. Langs stien finner du en gapahuk med grillplass, og brygge med mulighet for bading og fiske. Stien er tilrettelagt for barnevogn og rullestol med ledsager.

Lengde: 1,6 km
Varighet: 30 minutter

Les mer om turen på ut.no

Lille Glomvatn byr på fine opplevelser for hele familien.

7. Holandsfjellet, Halsa

Turen starter i Skålsvika. like øst for Halsa. Følg skogsveien innover mot Skålsvikdalen. Litt før veien krysser elva i Skålsvikdalen, tar du av til høyre og følger en sti som går på høyre side av elva opp til Skålsvikvatnet. Kryss utløpet av vatnet, og følg stien videre opp lia på nordsiden av vatnet til skaret mellom Halsavatnet og Skålsvikvatnet. Følg stien østover opp på fjellet, forbi Nattmålsvatnet og opp på Holandsfjellet. Vis hensyn ved parkering, da det er noe begrenset parkering ved riksvei 17.

Lengde: 8,8 km
Varighet: 3-4 timer
Høyde over havet: 582 meter

Les mer om turen på ut.no

Fra Holandsfjellet har du fin utsikt mot Svartisen.

8. Teppskarvatnet, Ågskardet

Ta fergen fra Forøy til Ågskardet. Ta til venstre i veikrysset ovenfor fergeleiet på Ågskardet. Like etter krysset tar man til høyre og følger veien gjennom byggefeltet fram til en port i utmarkgjerdet. Deretter følger du oppmerket sti opp til skiltet Blålsfjellet. Her tar du av til høyre og går stien mot Blåsfjellet til du kommer til Teppskarvatnet. På turen er det flott utsikt over Ågskardet og området rundt.

Lengde: 5 km
Høyde over havet: 327 meter

Kart over området finner du her

Turen til Teppskarvatnet byr på fin utsikt over Ågskardet og området rundt.

9. Sivertbu, Engavågen

Turen til Sivertbu starter du ved bygdahuset Idun på Vall. Følg skogsveien omlag 1,5 km, forbi høyspentlinjen og opp en bratt høyresving til veien krysser bekken som kommer ned fra Stordalen. Har tar du sti opp til venstre. Etter cirka 300 meter deler stien seg. Følg da stien mot høyre til målet. Sivertbu er en flott gapahuk der kaffen kan inntas mens man nyter utsikten.

Lengde: 3,8 km
Høyde over havet. 220 meter

Les mer om turen på ut.no

Sivertbu er en flott familietur.

10. Bolga rundt, Bolga

Turen starter ved kaia på Bolga, og tar deg med gjennom Bolgbørra til Ruggesteinen og Klippfiskbergan. Du kan velge om du vil gå til Ruggesteinen eller Bolgbørra først. Bolgbørra er et naturlig hull gjennom fjellet, og på klare dager ser du helt til Lofotveggen i nord. Klatre ned på nordsiden, og følg merket sti langs fjæra til Ruggesteinen. Et parti langs svaberget er tilrettelagt med sikkerhetstau. Ved Vikan er det fin rasteplass med gapahuk.

Lengde: 6,5 km
Høyde over havet: 98 meter

Bolga foto av Hanne Barvik

Rasteplassen i Vikan byr på strand og svaberg.

10 gode grunner til å velge Meløy:

Hovedpartnere

Partnere

Lukk video

Denne siden benytter seg av cookies.